‘We moeten voorkomen dat we als volwassenen vaststellen wat voor kinderen begrijpelijk en toegankelijk is en zou moeten zijn.’

Tim Murck, oprichter Hackshield

Tim Murck is oprichter van het kinderspel Hackshield. Een spel dat kinderen de gevaren van internet leert én kinderen leert hoe ze cybercriminaliteit tegen kunnen gaan. Wat wenst hij kinderen toe op het gebied van technologie?

Wat was je eerste en/of favoriete technologische apparaat?

De Sony Walkman! De oude spelletjescomputer van mijn ouders vond ik ook cool. 

Wat wens je kinderen toe op het gebied van technologie, vandaag de dag en in de toekomst?

Dat ze met zelfvertrouwen en plezier de vruchten kunnen plukken van alles wat de technologische vooruitgang mogelijk gaat maken. En dat ze niet meegenomen worden in de soms negatieve “paniekcultuur” waarin veel volwassenen over de potentiële gevaren van de digitale toekomst praten. 

Op welke manier heeft het werk van jouw organisatie met kinderen te maken?

Bij HackShield staan kinderen als Junior Cyber Agents centraal. Kinderen van 8 tot en met 12 zijn de helden die ons gaan helpen om een eerlijke, veilige, digitale toekomst tegemoet te gaan met gelijke kansen voor iedereen. 

Waarom is deze code voor jouw organisatie en/of jouw doelgroep relevant?

Ik denk dat het belangrijkste is dat wij met kinderen samen ontwikkelen. Kinderen worden actief betrokken in het ontwikkelen en verbeteren van HackShield. 

Welke beginselen van de Code voor Kinderrechten zijn voor jou het meest belangrijk of waar heb je de meeste zorgen over?

Informatie beschikbaar maken voor kinderen op een begrijpelijke en toegankelijke manier. Tegelijkertijd is dat ook waar mijn zorg ligt, want we moeten vooral voorkomen dat we als volwassenen vaststellen wat voor kinderen begrijpelijk en toegankelijk is en zou moeten zijn. Kinderen verdienen ook de kans om uitgedaagd te worden om te leren gaan met verliezen en falen en op een eigen manier de grenzen van hun eigen kunnen constant moeten kunnen opzoeken en verleggen. In veel gevallen kunnen kinderen veel meer aan dan volwassenen denken en is een schijn veilige, overzichtelijke wereld op lange termijn helemaal niet altijd de beste voorbereiding op de toekomst. 

Hoe ga je de code in de toekomst in jouw werk implementeren?

Als meetlat die we erbij kunnen houden en kunnen raadplegen, zodat we bij onszelf na kunnen gaan of we er mee bezig zijn, ons eraan houden en of dit onbewust of bewust is. Ook willen we nagaan of we het er nog steeds mee eens zijn of niet en wat het effect is van onze keuzes bij de kinderen. 

Voor wie is de code nog meer van belang?

Uiteindelijk is deze code het meest waardevol voor de bedrijven die deze code (nog) niet hanteren of toepassen. Veel van de organisaties die deze code ondersteunen delen waarschijnlijk de opvattingen die de code uitdraagt. Het zijn juist de organisaties die dit niet doen waarmee we de dialoog over het waarom moeten aangaan.